Påhittad sjukdom, påhittat botemedel, vad är problemet?

Eftersom elallergi på sin höjd bara är en psykosomatisk sjukdom, alltså en produkt av sinnet som manifesterar sig som en kroppslig reaktion, så är det ju tämligen märkligt att någon läkare, som skriver ut c-vitamin som medicin mot elallergin kan varnas.

Hur fan kan man varnas för att man ger ett verkningslöst ämne till en i princip helt påhittad sjukdom?

Komiskt.

Det här inlägget postades i Idioter & idioti, Konspirationer & pseudovetenskap, Medicin, hälsa & psykologi. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Påhittad sjukdom, påhittat botemedel, vad är problemet?

  1. Skogsmannen skriver:

    Hahaha! Det där var ju riktigt bisarrt.

  2. Peter skriver:

    Fast i artikeln så sägs det att det är läkaren som ställt diagnosen. Om någon kommer till läkaren och klagar över att de tror sig ha elallergi så håller jag fullständigt med dig. Men om en patient kommer dit och säger sig må allmänt dåligt och efter sin beskrivning får diagnosen elallergi då är det ju allvarligt och närmast att betrakta som kvacksalveri. Vilket av alternativen framstår inte vad jag kan se av artikeln. Det konstiga är väl snarare att diagnosen existerar överhuvudtaget. Jag lider själv av riktiga allergier (dvs såna som ger en rejäl histamin reaktion i kroppen) och jag blir alltid förbannad när folk kommer med sina hittepå allergier för att få ”sjukdomsvinst”. Det stör mig enormt då jag själv oftast gör det mesta för att bita ihop och anpassa mig så gott det går, när dessa typer ofta skanderar vitt och brett om hur synd det är om just dem och att alla bör visa hänsyn.

Kommentarsfältet är stängt.