SvDs värdelösa valkompass

SvDs valkompass bör ni nog ducka för. Jag fick SD först och Piratpartiet sist när jag gjorde testet. Jag som står för följande saker:

  • En rejäl förändring av lagarna så att ipred, FRA, datalagring och alla andra sorters intrång i privatlivet omedelbart ska avskaffas. Det viktigaste som finns är den privata och sociala friheten och integriteten. Staten ska inte få kontrollera eller undersöka mig som den vill. En stat ska frukta sina medborgare, aldrig tvärtom.
  • Ett stort jävla FU till de som snackar om folkhem, trygghet, stopp för invandring och hur bra samhället är bara man spelar psalmer i kyrkan på skolavslutningen. Jag klöks på de jävla fjantar som snackar om att återskapa en statskyrka och ett samhälle ”som det var förr i världen”.

Det är en sak att man inte nödvändigtvis blir det parti man röstar på, en annan när det parti man röstar på hamnar allra sist. Jag är liksom inte politiskt omedveten, varken om mina egna uppfattningar eller teorin. Jag har för bövelen läst statsvetenskap och jag följer noga Falkvinge och Piratpartiet, både på bloggar och i media. Jag har koll på vad de står för. Något måste vara väldigt fel på testet. Och jag får intrycket av att många andra på nätet håller med. Jag tror att personerna som gjort testet antingen har gjort allvarliga fel rent tekniskt (så att ”ja blir nej” osv), eller så av frågorna de ställer att döma, så förstår de inte vad de olika partierna egentligen står för och vad som döljer sig bakom de allmängiltiga flosklerna i partiprogrammen som hur lätt som helst går att byta mellan partierna. Nej, de grundläggande värderingsskillnaderna som alla känner till, men som inte skyltas med i alla sammahang.

Det märks tex väldigt väl att den som gjorde testet tex tror att folk som röstar på Piratpartiet gör så för att de vill kunna piratkopiera saker fritt. Personen bakom testet förstår alltså verkligen inget alls av grundtankarna som piraterna har. Och därmed misstänker jag att den, hur meriterad den än är, inte begriper mycket om politik för övrigt.

Det här inlägget postades i Personligt, Politik & ekonomi. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till SvDs värdelösa valkompass

  1. Mikah skriver:

    62,1 % SD för min del. 😀 Jag vet inte om jag är en riktig ärke-Sverigedemokrat, men plats 2. i undersökningen FP med 54,2 % är lite närmare sanningen. Blev också 10 % PP. 😀

    Piraterna har väl en liberal grundsyn, emot förbudssamhälle och emot övervakarsamhälle rent allmänt? Det är lustigt att PP (10 %) resultatet för min del hamnar sist efter V (11,4 %) och F! (10,7 %)! Fy fasen! Mina personliga sympatier för Piratpartiet är i realiteten astronomiska mått långt större än för nåt Vänsterparti eller Feministiskt Initiativ!!! Nåt är lite fel med testet, som sagt!

  2. Dr M skriver:

    Testet innehåller dels en del tekniska ”fel”, såtillvida att det inte gör någon skillnad mellan icke ställningstagande och avståndstagande (plus en del intressant satta vikter i övrigt — jag följer också bl.a. PP och har t.ex. hittills aldrig sett något ställningstagande i frågan om turkiskt EU-medlemskap), och dels testar det som sagt inte en hel del relevanta parametrar, inte minst ideologiska sådana.

    Till testets försvar på den senare punkten kan man hävda att dess syfte är att ducka ideologin och visa hur man står i förhållande till partierna i en uppsättning sakfrågor. Detta förklarar t.ex. varför SD kan hamna högt även hos någon som tycker att de är avskyvärda: man kan på helt andra bevekelsegrunder än SD komma fram till samma utfall i en förenklad sakfråga (nej till svenskt deltagande i nato-operationer, nej till euro, nej till kvoteringar, nej till turkiskt EU-medlemskap, ja till privata sjukförsäkringar, ja till gratis statliga museer, nej till vargjakt, ja till nedladdning o.s.v.). Invändningen mot detta är givetvis att ett politiskt ställningstagande, om så bara rösten i ett enskilt val, bör vara något djupare än bara vem som skulle trycka på samma knapp som en själv i en omröstning.

    Men även om man köper sakfrågelinjen lämnar testet en hel del i övrigt att önska genom att det inte testar tillräckligt många relevanta sakfrågeområden. Ingenting om de verkligt brännande integritetsfrågorna, t.ex. Mycket lite om försvarspolitik och kulturpolitik. Se t.ex. denna relevanta kritik från konservativt håll: http://traditionochfason.wordpress.com/2010/05/23/vem-skall-man-rosta-pa/

  3. hbranden skriver:

    Och jag som är och varit sosse med starka böjelser för integritet i över 25 år fick mig ett rejält skratt när SvD talade om att jag var 84% vänsterpartist, 70% miljöpartist och bara 50% socialdemokrat. (Intressant procenträkning, förresten …)

  4. Dr M skriver:

    Bara för att hålla diskussionen uppdaterad: SvD:s valkompass är uppdaterad med ett par nya/förändrade frågor och nya viktningar sedan ett litet tag tillbaka. Det är en förbättring, men kompassen pekar fortfarande helt orimligt. Det är fortfarande helt omöjligt att bli piratpartist, och det ska vara tredje fullmånen i månaden samt helgfri söndag för att bli sosse, typ.

    Jag kan väl också passa på att peka på Skolkompassen och Vårdkompassen, som båda bygger på samma system som Valkompassen (men SD och PP finns inte med alls). Även här blir resultaten en smula överraskande för min del, men inte uppenbart orimliga. Tittar man i facit ser det ut som om det även i dessa är mer eller mindre omöjligt att får vissa partier högst (t.ex. verkar det omöjligt att bli centerpartist), men här känns det möjligen mer rimligt eftersom olika partier profilerar sig olika hårt i vård- och skolfrågor.

    Apropå procenträkningen, hbranden, är nog tanken att varje procentsiffra ska ange ur väl dina resultat matchar respektive parti, snarare än att ange att du är 75% sosse, 15% miljöpartist, 5% vänsterpartist och 5% folkpartist.

Kommentarsfältet är stängt.