Valhalla Rising

Jag gick in i filmen Valhalla Rising lite skeptisk i tron att det var någon slags hollywood-vikinga-action i samma usla anda som tex Trettonde krigaren.

Tji fick jag, det var något helt annat! För det första är det inte frågan om så mycket vikingar öht tyckte jag, utan det handlar mer om korsfarare i högmedeltidens Skottland snarare (med undantag för Enöga då möjligen). De exakta härkomsterna diskuteras inte, men de springer runt med superbred skotsk dialekt, i vad som uppenbart är skotska högländer, med kilt och claymore-svärd – mycket mer än skäggyxor och spjut. Förövrigt helt utan den irriterande flöjtmusiken från Braveheart – utan istället får man höra lite tunga distade gitarrer i fjärran i bästa indie-stil (alltså inte Queen-gitarrer). Mycket rockvideo över allting på något sätt. Mycket som påminde om Lars von Triers Antichrist också i estetiken faktiskt.

Det var rent allmänt en rulle som var riktigt härligt pretentiös och märklig som jag inte till fullo ens förstod. Mäktiga drömscener, ett extremt användande av ljusfilter och extrem fototeknik och en story fylld av flummigheter och märkligheter var inte riktigt det jag hade väntat mig. Trailern ger intrycket av att det handlar om en hård mystisk viking vid namn ”Enöga” som spöar folk likt Rambo. Men de glömde visa att det är inlindat i massor av mystik och symbolspråk som jag tror är hämtat delvis ur både traditionella skildringar och lite modernare tolkningar kring Odens liv. En hel del symbolik kring personligheten känns igen för mig.

(Spoiler) Titeln, Valhalla Rising ger tex en viktig ledtråd för oss som kan lite asa-mytologi. Enligt mytologin offrar Oden sig för att få sin totala makt vid en uppståndelse, vilket återkommer symboliskt i filmens berättelse. (Slut Spoiler).

Det här var en märklig och stilistiskt snygg film. Och därmed passade den mig som handen i handsken. Den är cool och faktiskt lite småkuslig. Absolut inte en dum actionfilm. Jag ger den en stark trea i betyg. Klart sevärd. Intressant om inget annat.

Det här inlägget postades i Historia & arkeologi, Musik & Film, Religioner. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Valhalla Rising

  1. Skogsmannen skriver:

    Klart lockande! Måste ses 🙂 Jag bugar och tackar för tipset.

  2. Skuggan skriver:

    Låter intressant helt klart.

    Rent generellt så verkar folk antingen gilla filmen skarpt eller se den som medioker. Vet du vad det kan bero på?

  3. Daniel skriver:

    Skuggan: De som inte gillar den gör troligen inte det för att den inte är en vanlig slätstruken Hollywood-actionrulle som deras popcornstuggande intellekt fixar. Den är mystisk och filosofisk, medan trailern ger intrycket av en actionrulle. Besvikelse över att den inte var vad de kunde hantera mentalt typ. Jag tycker inte illa om action och filmen är heller inget mästerverk, men den är inte vad man trodde och det kan vissa inte hantera.

Kommentarsfältet är stängt.