Artikel klar

Jag är klar med min första version av min digra artikel om biomineral. Huruvida den är bra vet jag inte. Men den är rejält faktafylld med allt möjligt kring fenomenet biomineral. Från hur det går till på bakteriell nivå, till användningar inom industrin. Jag fick även med några paragrafer om hur man kan använda kunskap om biomineral i jakten på liv på andra planeter. Jag siktade brett, så nu får vi se om lärarkollegiet tyckte det duger. Det är ju trots allt så att ju bredare man siktar, desto större risk är det att skottet verkar dåligt.

Jag ska lägga upp artikeln här sen som bloggpost, men det dröjer till efter att den är godkänd och klar så jag inte råkar ut för det absurda i att anklagas för plagiat av plagiatsökar-motorerna de troligen lär nyttja för min egen artikel.

Det är alltså ett artikelmanus jag kämpat med, inte en färdigdesignad artikel där varenda bild och radbrytning är på rätt plats. Utan råtexten så att säga. Det riktiga och tunga jobbet.

Vi får se hur det går. Småfel är det garanterat, men förhoppningsvis inget dramatiskt fel. Jag är själv iaf nöjd med utformningen och innehållet. Jag försökte förklara allting ”enkelt” vilket var ett av kritierierna vi hade, men med biokemi är det lättare sagt än gjort. Och förklarar man det då inte alls – då blir texten meningslös. Vissa saker ÄR svåra. Så är det bara.

Som paper är den iaf tveklöst bra, som artikel? Ingen aning. Vi får la se. Vi ska få tillbaka den med rättning, för färdigställande till slutgiltig version av manuset nästa vecka.

Det här inlägget postades i Biomineralogi, Personligt, Studierna. Bokmärk permalänken.