The Book of Eli

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om The Book of Eli. En svår film att betygsätta. Å det sämre hållet är den i princip ärkefundamentalistisk propaganda kring hur eländig den postapokalyptiska världen blir utan kristen religion. Otroligt irriterande korkad fundis-propaganda rent ut sagt.

Å andra sidan är filmen sjukt snygg, riktigt suveränt snygg, relativt spännande och bjuder på en finurlig slutpoäng. Denzel är förövrigt grymt karismatisk i den här huvudrollen.

Typisk trea med andra ord. Stora kvalitéer och stora brister möts på mitten. I en story jag inte kan återge så mycket om utan att avslöja ting. Handlar likt ”The Road” om en snubbe på väg i ett postapokalyptiskt landskap. Mycket mer finns inte att säga.

Det här inlägget postades i Musik & Film. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till The Book of Eli

  1. Paulus skriver:

    Helt ok. Fantastiskt snyggt gjort, men de religiösa bitarna var rätt svårsmälta. Liten spoiler: jag gillade dock på slutet att när bibeln var upptryckt ställdes den in i hyllan bredvid koranen och en hög andra religiösa böcker. Det skall säkert tolkas som att alla religioner är likvärdiga, men jag vill helst tolka det som att alla religioner är lika meningslösa på det hela.

    [la till fetstil på ”liten spoiler” så att folk ser / Daniel]

  2. Daniel skriver:

    Paulus: (mer spoilers) Ja precis, man kan alltid hoppas att det var så de tänkte. Det tänkte jag inte ens på (alltså inte den spoiler som jag tänkte på). Det skulle höja filmen rejält om deras syfte var just att sätta in den i hyllan. In i hyllan där den hör hemma liksom.

Kommentarsfältet är stängt.