Kolhydrater ÄR farliga(re)

Jag har ju trott att det fanns rätt mycket sanning i LCHF-dieterna, trots allt tjafs som varit kring dem och frontfiguren Dahlqvist. Då tänker jag helt sonika på hur de funkar som diet och inget annat. Självklart blir man inte immun mot cancer, virus eller annat.

Dansk forskning ger nu LCHF delvis rätt. Snabba kolhydrater är livsfarligt. Kanske farligare än mättat fett för hjärtkärlsjukdomar.

Men fett, är enligt studien fortfarande också farligt, så egentligen är det den diet jag alltid tyckt varit mest logiskt som nu får rätt, nämligen GI-dieten då den förespråkar normal konsumtion av fetter och inte LCHFs djupdyk i smör och grädde-såser. Den som säger att man ska undvika eller dra ner på snabba kolhydrater helt enkelt. Utvecklad för diabetiker. Med tanke på diabetes-epidemin i västvärlden och nu sån här diger forskning så skulle vi alla mår bra av att äta mer GI-orienterat.

Men nej, jag har ingen vidare disciplin för detta. Jag försöker ibland tagga ner på de snabba kolhydraterna (jag dricker tex aldrig sötad läsk), men jag faller dit för pasta, vitt bröd och godis hela tiden.

Det här inlägget postades i Medicin, hälsa & psykologi. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kolhydrater ÄR farliga(re)

  1. Kristian Grönqvist skriver:

    Det är kanske föe att man i hög grad har koncentrerat sig på kalori-innehållet. Allt som innehåller många kalorier ger inte nödvändigtvis en viktökning. Det kostar olika mycket att bryta ned olika födoämnen. Att bryta ned kött/fett kostar förhållandevis mycket mer än att bryta ned kolhydrater. Att äta kött ger alltså inte lika mycket netto som kolhydrater.
    Därav den förvirrade debatten, som nästan alltid i pressen sköta av folk som inte kan processerna.

Kommentarsfältet är stängt.